Maison de l’Afrique

 

Construction of the “ House of Africa” within the greater project of “ The Houses of the Five Continents”
Client: Plurial
Site: Bezannes, France
Size: 152 m 2 / Budge t: 250 000 €
Completion: 2017

 
African House
The Africa House, is one of five buildings in “The Houses of the Five Continents ” project, an experimental residential project sited in northern France. The house is a prototype commissioned by a developer who is searching for new models of residential construction. This project continues the office’s explorations of new constructive methods for building in earth. Similar to the way in which adobe was placed within pre-fabricated industrial panels for the World Expo 2015 pavilion, the project ventures to adapt adobe construction to mass-produced residential architecture in France.

 
Maison de l’Afrique
construction de la maison de l’ Afrique dans le cadre de l’opération « Bezannes Esperanto, Les maisons des cinq continents »
Maître d’ouvrage : PLURIAL
Lieu : Bezannes, France
Surface : 152 m² / Budget : 250 000 €
Livraison : 2017

 

Mettre un continent dans une maison est un sujet complexe qui ne peut se résumer à la recherche d’un dénominateur commun, dans un océan de diversité, de cultures et de traditions très différentes. Nous avons approché ce projet par deux entrées qui traversent le continent. La première est celle de la matérialité et de la matière. Sensuelle, épaisse, primitive, brutale, agrégée, la matière est en Afrique le cœur de la présence architecturale. C’est ensuite par la recherche d’une expression du rapport de chaque partie au tout, et du tout à chaque partie, que le projet raconte l’Afrique. Par superposition, agrégation, empilement, articulation, la maison est faite d’une multitude de volumes dont chacun ne porte qu’une valeur d’usage. La maison devient ainsi un village, et le village devient une maison.

Category
Residential